Eind van een tijdperk

Op mijn 17e heb ik mijn eerste motorfiets gekocht, een Yamaha XT500. Dat was toen een topmachine. Het heette een off road, zelf noemde ik het graag een crosser. Leuk motorfietsje maar niet te starten.
Dat wil zeggen toen ik hem had verkocht kwam ik een vriend tegen die mij heeft geleerd hoe hem te starten, was iets met kleplichters enzo. We hebben er weleens met 2 man opgestaan, maar kwamen niet door de compressie;-)
Overigens zei de motorverkoper (Bas van Asten) dat het geen brommer was. Ik, eigenwijs, zei dat ik dat wist maar reed de straat uit op het achterwiel, en wist vol overtuiging te vertellen dat dit de bedoeling was.

Eerste motorfietsje

De volgende motorfiets was een Kawassaki Z500. Mooie kleine motor. Ik zat te twijfelen tussen de kawa en een Ducati 500Desmo en het is de Kawa geworden. Jaar mee gereden en toen total-loss gereden bij Sintmaartensvlotbrug. Een mevrouw had me niet gezien, story of my life.

En dan in het zwart (natuurlijk)

Hierna de volgende Kawasaki, een Z750. Heb ik half europa mee rondgereden, veel tourtochten (dat kon toen nog) lid van een motorclub, mc Pegasus. Maarja, een reparatie en het ding is nooit meer geworden wat het was. Waar de fout zat, ik weet het niet. Weet wel dat hij keurig was gerepareerd door de dealer maar toch niet goed schijnbaar.

En dan in het zwart (natuurlijk)

Na de Kawa’s ben ik overgestapt naar BMW. De liefde voor dit merk komt eigenlijk van een neef van mijn vader, Fred, die had een BMW R900, een beest van een motor. Toen ik daar een keer achterop had gezeten (ik zal een jaar of 10 geweest zijn) was ik verliefd en wist dat ik motor ging rijden.  Onze overburen vroeger hadden ook een BMW, een R100 met zijspan. Overigens ben ik ook getrouwd met een BMW met zijspan, een R500 uit 1961, ook mijn geboortejaar. En voor de wijsneuzen onder de lezers, ik ben natuurlijk niet met de motor getrouwd maar heb hem als vervoermiddel gebruikt.
Anyway de K75, ook heel europa mee doorgereden, prachtige vacanties mee gehad. Italie, Schotland Engeland noem maar op. Het een zijn met je omgeving, het spartaanse kamperen (Kramperen zei mijn vader)

En dan in het zwart (natuurlijk)

En toen op een koude winterdag was er een mevrouw die niet uitkeek (story of my life) en die reed Marja en mij aan op de rondweg Amsterdam.Kuip stuk, knie Marja stuk. Er was wat onenigheid over de schuldvraag dus kon ik niks laten repareren en heb daarom voor tijdelijk een Harley Davidson gekocht. Ik heb daar een jaar mee naar het werk gereden en op een kwade dag was er een mevrouw die niet uitkeek (story of my life) en mij van de motor afreed. Harley is gerepareerd maar of ik er nog op ga zitten

Maar dan nog niet in het zwart (zat wel in de planning, natuurlijk)

Om een kort verhaal niet al te lang te maken……….de harley is verkocht. Het is het einde van een tijdperk. Ik ben 33 jaar motorrijder geweest, niemand, maar dan ook niemand kon mij ervanaf krijgen, behalve……….een wildvreemde vrouw uit Santpoort. Is het nu helemaal over? Nee een klein stukje vecht nog, er staat nog een BMW in de poort. kuip erop en rijden maar. Dat is de theorie, de praktijk? Ik heb hem al aangeboden aan Roukema, de motorsloop.

Einde van een tijdperk……..

One response to “Eind van een tijdperk

  • John lohman

    Hi franz, via linkdin kwam ik op je persoonlijke site. Dubbel gevoel bij lezen van je story of your motorlive. Als fietskrampeerder kan ik me ook nauwelijks voorstellen dat soort ultieme reiservaringen niet meer te kunnen maken; toch zal er ook voor mij wel moment komen waarop ik andere keuzes moet maken. Wat dan rest is sweet memories en de lol in de dan gdaarvoor gevonden alternatieven. Hoop dat t zo mag gaan. En dat ook voor jou natuurlijk.

Geef een reactie

